“Meillä on uusi hanke”

Istun paljon seminaareissa. Kuulen paljon projektiesittelyjä. Kymmenen vinkkiä rahoittajan ja kuulijan näkökulmasta.

image

  1. Esittele asiasi tavoitteiden ja tekojen, ei hankkeiden tai organisaatioiden kautta. Kerro, mitä saatte aikaiseksi. Kerro, mitä ratkaisette.
  2. Puhu vastaanottajan, ei oman organisaation näkökulmasta. Ajattele sanomaasi kysymällä, miten hyötyä sanomastasi on yleisölle. Selvitä, kenelle puhut. Voit tehdä tämän esimerkiksi muutamalla kysymyksellä esityksen aluksi. Todella usein puheenvuorot ovat oman toiminnan esittelyä omasta intressistä.
  3. Luo konteksti. Liitä tekemisesi yhteiskuntakehitykseen. Mainitse muutama hyvä muu toimija. Ota hankkeen johtoryhmään ihmisiä, jotka auttavat tässä. Ota mukaan myös kriittisiä ihmisiä, he auttavat sinua valmistautumaan muun yhteiskunnan vastaanottoon.
  4. Älä aloita projektia logosta ja esitteestä. Kun logot ja esitteet tehdään alussa, ne jäävät ilman konkretiaa. Ne listaavat tavoitteita, mutta eivät tarjoa tarttumapintaa. Panosta verkkosivuihin.
  5. Rahoittajan voi kertoa lopuksi. Älä aloita sillä. Älä aloita logokalvolla. Harvoin organisaatiot ovat rahoittaneet projekteja markkinointitarkoituksessa, vaan haluna saada vaikutusta.
  6. Käytä testimoniaaleja, mieluiten videolla. Anna kohteiden kertoa, miten vaikutatte heidän elämäänsä. Parhaimman vaikutuksen saat, kun annat loppukäyttäjän kertoa omin sanoin, keskeyttämättä ja ensin siitä mitä hänelle on tapahtunut.
  7. Anna esimerkki, älä vain sano jonkin olevan tärkeää. Kerro myös, mikä teille on vaikeaa. Kuulostat paljon rehellisemmältä.
  8. Käytä lukuja. Suhteuta oma toiminta esimerkiksi julkisiin menoihin tai väestömääriin.
  9. Kerro tarinoita. Tarinat tarttuvat aina. Käytä tarinaa, joka kertoo yhteiskunnallisesta ongelmasta tai uudelleenajattelusta. Ei ole sattumaa, että Diakonissalaitoksen Vamos-toiminta tunnetaan joka puolella Suomea.
  10. Kuvaa, mitä tapahtuu hankkeen jälkeen. Julkaisun tekeminen tai seminaari ei saisi olla lopputulos.